Jihlavanka z Polska prý zákazníky neklame

Jihlavanka z Polska prý zákazníky neklame

Jihlavnka - plakát - káva

8.8.2011 |   Nejprodávanější káva na českém trhu Jihlavanka má název odvozený od města, ve kterém se už dávno nepraží a ani v něm nesídlí. Navíc se prezentuje oficiálním sloganem "Dopřejte si chuť poctivé české kávy", vyrábí se ale v Polsku.

Podle České zemědělské a potravinářské inspekce i expertů na reklamu však nejde o klamání zákazníků. Označení údajně odkazuje na recepturu a ne na místo výroby.

iDNES.cz / Jihlava a Vysočina   Sdílet
Poté, co výrobce kávy, společnost Tchibo, oznámila přesun centrály společnosti z Jihlavy do Prahy, přestala mít káva Jihlavanka, pražená už léta v Polsku, cokoliv společného s Jihlavou.

Marketing Tchiba jde ale ještě dál. Na oficiálních internetových stránkách produktu Jihlavanka.cz firma uvádí slogan: "Dopřejte si chuť poctivé české kávy." Etický kodex reklamy hovoří o tom, že reklama musí být slušná, čestná a pravdivá. "Musí být vytvářena s vědomím odpovědnosti vůči spotřebiteli i společnosti," píše se doslova v kodexu.

Prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec je však toho názoru, že reklama na "poctivou českou kávu" vyráběnou v Polsku zákazníky nijak neklame.

"Jihlavanka je spotřebiteli vnímána jako značka se symbolem kvality, na kterou jsou zákazníci zvyklí. Pro značku tak není problém přesun výroby, pokud si produkt udrží i nadále stále stejné vlastnosti, pro které ji vyhledávají," řekl Brabec.

Pro srovnání poukázal na značková auta. "Například německé automobilky také vyrábějí díly třeba na Slovensku i v jiných zemích. Přesto jsou auta i jejich kvalita vnímány stále jako německá," použil přirovnání Brabec.

"Inspekce se domnívá, že průměrně informovaný spotřebitel, který má dostatek informací a je v rozumné míře pozorný a opatrný, s ohledem na zvyklosti a na sociální, kulturní a jazykové faktory, klamaný není," uvedl také Michal Spáčil, mluvčí České zemědělské a potravinářské inspekce, která se situací kolem Jihlavanky několik posledních týdnů zabývala.

Produkt vyráběný v Polsku si prý označení "český" zaslouží. "Slovní spojení ,chuť poctivé české kávy‘ odkazuje na původní českou recepturu, podle níž se káva stále připravuje. Chuť kávy Jihlavanka je zcela zřejmě dána výběrem kávových zrn, způsobem pražení a recepturou přípravy, nikoliv místem výroby," dodala mluvčí společnosti Tchibo Eva Kadlecová.

"Inspekce nepovažuje za přiměřené trvat na doslovném původním významu označení Jihlavanka, pokud představuje v současnosti daleko spíše odkaz na recepturu a charakteristickou chuť, tedy na vlastnosti výrobku. Po mnoha letech výroby kávy pod tímto názvem nelze chápat slovo Jihlavanka jen jako přímý odkaz na výrobu této kávy v jednom konkrétním městě," je s ní zajedno mluvčí inspekce.

Příliš najevo polský původ kávy Tchibo však nedává. Když chtěl například týdeník Ekonom před časem od koncernu Tchibo informaci o aktuálním místě výroby kávy Jihlavanka, odpověď nedostal. "Výrobní závody máme ve více zemích, ale konkrétní místa nesdělujeme," uvedla tehdy Kadlecová.

Česká zemědělská a potravinářská inspekce však po několika týdnech vyšetřování došla k názoru, že nejde o klamání spotřebitele. "Potravina Jihlavanka, Staročeská směs a Jihlavanka Extra Special je označena textem Vyrobeno v EU. Ten sice nevyvrací původ produktu v České republice, nicméně lokalizuje výrobu kamkoliv na území Evropské unie," vysvětlil mluvčí inspekce Michal Spáčil.

Verdikt inspekce vyvolal vlnu ohlasu čtenářů na serveru iDNES. cz. "Kdyby se káva jmenovala Krakovianka, tak si ji zde asi nikdo nekoupí. Takže zákazníky klamou," vyjádřil se například čtenář podepsaný jako Ferdinand Klokoška.

Označení o místě původu však navíc neobsahují veškerá balení zmíněné kávy. Například u kilového balení kávy Jihlavanka není informace o místě původu uvedena vůbec žádná. Přesto předpisy neporušuje.

"Balení Jihlavanky, která inspekce odebrala ke kontrole, byla označena zmíněným textem Vyrobeno v EU. Nemohu samozřejmě vyloučit, že jsou na trhu i jiná balení, kde tento text chybí," dodal mluvčí inspekce Spáčil.

Výrobci totiž nyní nic neukládá povinnost tento údaj o místě původu uvádět. "Označení výrobků společnosti Tchibo je plně v souladu s platnými právními normami, směrnicemi a předpisy ČR i EU," sdělila také mluvčí společnosti Tchibo Eva Kadlecová.
Zdroj: iDNES.cz / Jihlava a Vysočina» | Autor: Michal Kolařík

Komerční sdělení:

Reklamní hrnky

Aktuální články z Jihlavy

3.4.2018 |  Pokud by se našel někdo, kdo by měl zájem sem tam něco přispět na tyto stránky, může poslat e-mailem na adresu info@zjihlavy.cz několik vět týkajících se aktuálního dění nebo zajímavostí z Jihlavy.  | Celý článek ›

7.4.2016 |  Jak již dříve Jihlavské listy uvedly, krajská Jihlava chystá revitalizaci lesoparku Skalka.

Součástí prací má být plánované odtrubnění Koželužského potoka, o kterém se diskutuje již mnoho let. Aby však mohla radnice toto opatření zrealizovat, chybí jí finanční prostředky a potřebuje vypořádat některé majetkoprávní poměry.  | Celý článek ›

Komerční sdělení:

Reklamní hrnky

12.11.2014 |  Opravené schody z Jakubského náměstí do Heulosu jsou od úterý 11.11.2014 opět otevřené. Parkán (směrem k penzionu Mahler na Brněnské ulici) a nově vybudovaný průchod do Heulosu z Hluboké ulice zatím ještě budou uzavřeny.

Oprava schodiště je součástí projektu s názvem Regenerace veřejných prostranství v MPR Jihlava – I.etapa. Projekt řeší regeneraci veřejných prostranství v historicky cenném jádru města Jihlavy, v městské památkové rezervaci.  | Celý článek ›

11.9.2014 |  Výstavu hub připravuje už popáté Mykologický klub Jihlava. Koná se od 12. do 14. září v Muzeu Vysočiny Jihlava.

V uplynulých letech počasí houbařům příliš nepřálo. "V loňském roce se nám podařilo nalézt a vystavit 386 druhů čerstvě nasbíraných hub," ohlíží se přesto mykoložka z jihlavského klubu Kateřina Pauzarová. Vzhledem k nynějším příznivým podmínkám je podle ní velká naděje dostat se na podobný počet vystavených hub i letos.  | Celý článek ›

30.7.2014 |  Někteří obyvatelé Vrchlického ulice a okolí chtějí co nejdříve trolejbusové spojení do Starých Hor. To by měla zajistit nová trasa linky "B", jejíž vedení je plánované z Hlavního nádraží ČD přes sídliště Březinova, Masarykovo náměstí, Dům zdraví a dále ulicí Vrchlického k železničnímu přejezdu na Jiráskově ulici, kde se počítá s konečnou linky.

"Stále čekáme, ale nic není vidět," ptá se jedna z místních obyvatelek, jejíž jméno je redakci JL známé. Jako provizorní opatření navrhuje zrušit konečnou linky 36 v Horním Kosově. "Pak už ji stačí jen prodloužit okolo Uni Hobby a u polikliniky křižovatkou vrátit zpět do Žižkovy ulice," nastiňuje možné řešení. Ředitel dopravního podniku města Josef Vilím uvedl, že vedení linky, která bude dopravně obsluhovat tuto oblast, je již projekčně připraveno.  | Celý článek ›

Komerční sdělení:

Reklamní hrnky

10.7.2014 |  Ve čtvrtek 10. července začíná letošní cyklus čtvrtečních koncertů Kulturní léto v jihlavské Pivovarské restauraci.

Od 18 hodin zahraje během první akce mladá jihlavská kapela Joyners. "Po dlouhém sehrávání se pustila do produkce vlastních věcí. Tvorba se skládá z chytlavých riffů, zpěvných melodií, anglických textů...," avizují organizátoři večera.  | Celý článek ›

19.6.2014 |  V rámci kulturní hudební akce Vysočina Fest 2014 proběhne doprovodný program v divadle DIOD Jihlava a to v pátek 11.7.2014 od 10 do 12 hodin a odpoledne od 13 do 15 hodin.

Na programu budou tvůrčí umělecké dílny pro děti s ukázkami a interaktivním zapojením.

Co mohou děti v dílnách vidět, zažít a vyzkoušet si? Akrobacii na šálách, akrobatický rokenrol, tvůrčí animační dílnu a dílnu s maskou, venkovní dětskou zumbu.  | Celý článek ›

17.6.2014 |  Soutěž Stavba roku Kraje Vysočina 2013 je u konce. Výsledky byly oznámeny ve středu večer, na jejich slavnostním vyhlášení v Počátkách.

Titulem Stavba roku Kraje Vysočina 2013 byla oceněna rekonstrukce Základní umělecké školy Jihlava a tři novostavby – Čistírna odpadních vod Dolní Cerekev – Kostelec u Jihlavy, Domov důchodců ve Ždírci a Administrativní budova Moravských kováren v Jihlavě.

Do letošního ročníku bylo přihlášeno celkem devatenáct realizací v našem kraji. Soutěžilo se ve čtyřech kategoriích – Novostavby občanské vybavenosti, Rekonstrukce staveb občanské vybavenosti, Průmyslové a dopravní stavby a Vodohospodářské a zemědělské stavby.  | Celý článek ›

Komerční sdělení:

Reklamní hrnky

10.6.2014 |  Povolení od ministerstva životního prostředí ke geologickému průzkumu sice ještě nemá, ale už vypsala tendr na jeho dodavatele. Správa úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO) začala hledat firmu, která by zkoumala sedm vytipovaných lokalit v celé České republice. Tři z nich (Hrádek, Kraví hora a Čihadlo) se nacházejí v Kraji Vysočina nebo do něj zasahují.  | Celý článek ›

Zdroj: 5plus2.cz» | Autor: František Jirků

30.5.2014 |  Oslavu Dne Dětí chystá i jihlavská zoologická zahrada. Už tento pátek (30. května) proběhne seznámení s mezinárodní kampaní "Od pólu k pólu" prostřednictvím mateřských i základních škol z celé Vysočiny. Žáci a studenti si připravili výstavy obrázků a modelů zeměkoule i zajímavé prezentace projektů výzkumů o mobilních telefonech, spotřebě papíru a vody, o regionálních zdrojích i nadměrném používání igelitových tašek a obalů.
Prezentace začnou v 9:00 hodin ve vzdělávacím centru PodpoVRCH, program bude pokračovat od 11:00 hodin v africké vesnici Matongo.  | Celý článek ›

Komerční sdělení:

Reklamní hrnky
Titulní stránkaSlužby a řemeslaObchod a výrobaZábava a ostatníVaše názory, diskuseFotky Jihlavy, galerieVaše www adresa zjihlavy.czRSS kanál serveru zJihlavy.cz
Historie města Jihlavy
Informace z Jihlavy
Užitečné odkazy
Podpora na síti Facebook
Podporujeme projekty
ALFA 1 - Sekce Poltergeist
ČSS ZO 6-18 Cunicunulus Hosting by 3nicom solutions
Komerční sdělení
Není žádná reklama [err.#2]

Dnes je 24.11.2024,
svátek slaví Emílie, zítra Kateřina.

Google
Komerční sdělení
Není žádná reklama [err.#2]
Foto postřehy

Rekonstrukce Brněnského mostu

1. dubna se začal opravovat jeden z nejfrekventovanějších mostů v Jihlavě. Znovu průjezdný by měl být v říjnu.

Mediální partnerství
Jihlavská astronomická společnost Vladimír Matula - reklama, marketing, internetový marketing
Jihlavské listy i-vysočina.cz - informujeme o všem
Správa a statistiky webu

Vývoj a provoz těchto stránek zajišťuje

 Logoshop.cz | Grafické práce &výroba www 

Grafické studio a výroba www

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.    Další informace

JIHLAVA: Nezávislý Info Server